Rynek Infrastruktury
Furgalski zauważa, że konstrukcja mostu jest pierwszą tego typu w Polsce, a w Europie jest ich zaledwie kilka. Most w Mszanie ma 400 m długości, a pod nim płynie potok Mszanka o szerokości maksymalnie jednego metra. – Ktoś myśli robiąc takie projekty pomników architektury i marnując tyle pieniędzy? – pyta retorycznie ekspert.
– Ten projekt był od dawna poddawany w wątpliwość. Finał tej sprawy pokazuje, jak bardzo nieodpowiedzialne podejście Generalnej Dyrekcji przy budowie takich obiektów – komentuje Adrian Furgalski, którego nie dziwi wstrzymanie prac na obiekcie.
Jak mówi dyrektor ZDG TOR, już dwa lata temu pojawiały się sygnały o wadliwym projekcie, jednak zamawiający ignorował je i nie starał się rozwiązać problemu. – To kompromitacja agencji rządowej. Minister Sławomir Nowak powinien wreszcie wyciągnąć wnioski z tego, co się tam dzieje – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Adrian Furgalski.
Do tej pory zamawiający i wykonawca wymieniali się ekspertyzami dotyczącymi obiektu mostowego w Mszanie. Wykonano nawet pewne korekty, jednak według firmy wykonawczej miały one charakter kosmetyczny i nie rozwiązywały problemu. Adrian Furgalski pozytywnie ocenia decyzję nadzoru budowlanego, który wstrzymał inwestycję. – Pytanie tylko, gdzie są inspektorzy Generalnej Dyrekcji, którzy dopuścili do powstanie prawie gotowego bubla – zastanawia się ekspert.
GDDKiA woli upatrywać przyczyny problemów z mostem w sytuacji wewnętrznej wykonawcy, który podobno boryka się z kłopotami finansowymi. Generalna Dyrekcja twierdzi, że o problemach finansowych wykonawcy A1 dowiaduje się dopiero teraz. Podczas podpisywania umowy na budowę nic nie budziło obaw inwestora, a o wyborze Alpine Bau zdecydowała oferta o najniższej cenie.
Według Adriana Furgalskiego, to właśnie kryterium wyboru wykonawców jest źródłem kłopotów w branży budowlanej. – Ta najniższa cena pojawia się jako problem od szeregu lat. Państwo wydaje się być głuche na te argumenty, żeby coś z tym zrobić – mówi portalowi „rynekinfrastruktury.pl” dyrektor ZDG TOR.